De dag na het NK tijdrijden was ik al weer bezig met de volgende tijdrit. Ik had een paar maanden geleden een baantest gepland met Jenning Huizinga van Aeropro. Dit was al de vierde keer dat ik met hem een test heb gedaan. Dit was een ideaal moment, vooral omdat de mechanieker van mijn ploeg (Pat Ryan) nu nog aanwezig (de service course van onze ploeg zit in Italië) en al het materiaal voor de tijdrit toch mee was. Nou ja… ideaal; Tijdens zo’n test moet je best gas geven op de baan, dus ik kan niet zeggen dat ik donderdagochtend tussen 9.00 en 11.00 uur in Apeldoorn een herstelritje heb gedaan. 😉
Je krijgt altijd uitkomsten, maar deze keer leverde het naast informatie (of iets sneller is ja/nee) verrassend veel op. Een deel hiervan zijn ‘gratis watts’ (waar ik niets voor hoef te doen, deze komen mij ‘aanwaaien’ 😉), maar ook watts die ik kan besparen als ik in het vervolg op wat dingen ga trainen met meer focus, zodat ik dat ook kan volhouden in een tijdrit. Pat heeft altijd met de Australiërs op de baan gewerkt en heeft daardoor veel kennis van aerodynamica. Hij had zelf het een en ander speciaal gemaakt om te testen. Het is erg tof om in een ploeg te zitten die hier zo mee bezig is!
Nu zaterdag staat voor mij om 12.00 uur eerst het NK op de weg gepland. De kans voor mij als eenling is niet zo groot, maar je hebt altijd een kans en er blijft een hele mooie trui te verdienen! Ik hoop altijd nog dat ze het NK een keer weer in Zuid-Limburg gaan organiseren op een selectief parcours. Daar maakt het veel minder uit of je een ‘eenling’ bent, omdat de ploegen dan door het selectieve parcours uit elkaar worden gereden en je overblijft met een kleinere groep. Nu is het super vlak en rijd ik tegen ploegen met een groot aantal rensters die makkelijk in een vlakke koers kunnen controleren of om de beurt iemand mee kunnen sturen met een groepje vooruit. Ik moet gokken achter wie ik aan ga.
(Tekst gaat verder onder de foto)
De tactiek voor morgen heb ik nu voor mezelf bepaald. Ik heb even gebeld met Martin Vestby van mijn ploeg en samen even besproken hoe ik moet gaan rijden. We hebben een paar scenario’s doorgenomen en bedacht wat de tactiek gaat zijn van de vier grote ploegen Parkhotel (12 rensters), Waowdeals (9), Boels (3), Sunweb (4). Wie gaan ze uitspelen en wie mogen er doorrijden?
Het loopt op een NK in ieder geval niet altijd logisch. Vorig jaar had ik gedacht dat Sunweb niet de groep weg zou laten rijden met Floortje Mackaaij, toen de (snellere) Chantal Blaak erbij zat. Ze deden echter niets en toen was de koers gelopen. Het is soms een beetje frustrerend, maar je moet er vanuit gaan dat ploegen op een NK koersen om te winnen. Ditzelfde ga ik morgen ook doen. De trui waar je het hele jaar in mag rijden is super mooi, maar ik ga niet rijden voor een tweede of derde plek. Dan verklap ik misschien al iets van mijn tactiek. 🙂
Wil je kijken? Dat kan natuurlijk als je naar Hoogerheide komt, maar het kan ook op televisie. Vanaf 14.30 uur wordt de finale van onze koers live uitgezonden op NPO 2. Meer informatie over de Nederlandse kampioenschappen kun je vinden op www.nk2018.nl.
Annemiek