zaterdag 10 maart 2018

Mijn antwoorden op jullie vragen!

Ik dacht, ik doe eens een keer wat anders. Mensen vragen aan me laten stellen op mijn Facebookpagina en die dan beantwoorden. Dat heb ik vrijdag gedaan en er kwamen nogal wat reacties op. Op de vragen heb ik op Facebook mijn antwoorden al in het Engels gegeven, maar ik heb er ook een aantal voor jullie uitgepikt. Die vragen, met mijn antwoorden, heb ik hieronder voor jullie op een rij gezet.

Hoe daal je af op je tijdritfiets op Tenerife?
Dat is inderdaad best uitdagend, maar daardoor ook wel weer heel goed voor je vaardigheden. Ik neem de tijdritfiets ook altijd mee naar Livigno en daar rijd ik ook gewoon altijd op en af met die fiets. Ik denk dat dit me erg heeft geholpen tijdens de tijdrit op het WK, waar ik naar de titel reed. Uiteindelijk maakte ik het meeste verschil in de afdaling.

Wat is het grappigste dat je ooit hebt gehoord over de radio?
Dit heeft meestal iets te doen met Australische slang; het zijn woorden die ik net heb geleerd en die mijn ploegleider dan soms gebruikt om een geintje te maken. Waar ik het meest om moest lachen had iets te maken met ‘shammy sniffer’ (shammy is fietszeem) en ‘cockblocker’.

Hoe pas je je voeding aan om net die paar winterkilootjes kwijt te raken?
Een hoogtestage moet je eigenlijk niet gebruiken om af te vallen, omdat je op hoogte al ‘katabool’ bezig bent, doordat je veel van je lichaam vraagt op hoogte. Mijn doel is om in de winter niet teveel aan te komen, maar ja je komt altijd wel twee of drie kilo aan. Ik wil die het liefste voor een hoogtestage er al af hebben. En hoe ik dat doe; ik kreeg een vrij simpel advies van mijn vorige trainer en dat was ‘gewoon een boterhammetje minder eten’. En dat nuchtere simpele advies vind ik mooi. Ik eet voldoende koolhydraten voor en tijdens de trainingen om kwaliteit in de trainingen te houden. Bij het avondeten probeer ik dan even dat broodje bij het eten te laten staan of net wat minder pasta, aardappelen of rijst te eten. Uiteraard doe ik dit alleen in trainingsperiodes. De dag voor een wedstrijd eet ik tien gram koolhydraten per kilogram lichaamsgewicht! Dat is uitgedrukt in bananen; 24 bananen of 6 grote borden pasta.

Welke ronde of klassieker heb je bovenaan mijn lijstje staan om te winnen?
Ik zou heel graag nog een keer de Ronde van Vlaanderen willen winnen, omdat ik het een geweldig mooie wedstrijd vind, met een mooie historie. De Amstel Gold Race zou ik ook heel graag op mijn naam schrijven, omdat het een wedstrijd in Nederland is en op een parcours dat me ligt. Qua grote rondes is het ook wel duidelijk; ik ga voor de Giro dit jaar! En aan het einde van het jaar; wereldkampioen op de weg worden in Innsbruck is mijn ultieme droom.

Doe je aan sleep high – train low, of alles op hoogte?
Ik heb nog nooit sleep high – train low gedaan. Alleen mijn ‘kwaliteitstrainingen’ doe ik wat lager, omdat je door het gebrek aan zuurstof anders niet de wattages op hoogte kunt halen die je zou willen halen. Aan de andere kant geloof ik voor duurtrainingen juist heel erg in het trainen op hoogte. Je lichaam krijgt extra prikkels om mitochondrien aan te maken en bovendien besteed je door te trainen op hoogte uiteindelijk meer tijd op hoogte. Dat is belangrijk om voldoende prikkels aan je lichaam te geven, om rode bloedcellen aan te maken.

Bedankt voor jullie leuke vragen! Ik train hier nog even verder op Tenerife. Gent-Wevelgem is op 25 maart de eerste wedstrijd waar ik weer aan de start sta.

Annemiek

Gepost door: Aschwin Kruders op zaterdag 10 maart 2018

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwste berichten

zondag 18 oktober 2020

Aanval loont niet in Ronde van Vlaanderen

vrijdag 16 oktober 2020

Trainingen op Sardinië als basis voor de Hoogmis

© Annemiek van Vleuten