donderdag 5 juli 2018

Giro Stories: Let’s race!

Na een lange voorbereiding is het zover. In Verbania gaat vrijdag de Giro Rosa van start, één van de grootste doelen van Annemiek dit jaar. Tijd dus voor deel 2 van de ‘Giro Stories’, nadat ze vanaf haar hoogtestage op Tenerife al vijf vragen beantwoorde. Ditmaal zijn het er zelfs zes en kijkt Annemiek vooruit op de tiendaagse wedstrijd. Wat verwacht ze ervan? Hoe ziet ze haar kansen? Wat voor een Giro Rosa gaat het worden? De antwoorden lees je hieronder.

Naast Annemiek’s antwoorden op de vragen, is onderaan het bericht ook meer te vinden over de Giro Rosa van dit jaar.

1. Het is zover; de Giro Rosa staat voor de deur. Na alles wat erop je afkomt qua voorbereiding, focus en de aandacht van anderen erop, zal je wel blij zijn als alles achter de rug is of niet?
Voor mijn gevoel is het helemaal geen lange weg er naartoe geweest. Mijn voorbereiding en focus op de Giro is begonnen nadat we Luik-Bastenaken-Luik hadden gehad. In het jaar van de Olympische Spelen heb ik Rio ook nooit zo benaderd. Eerst lag mijn focus op het voorjaar. Natuurlijk wel al met een plan voor de Giro voorbereiding in mijn hoofd, maar meer die was meer op de achtergrond. De focus ging echt ‘aan’ na de Bira.

Op dit moment kijk ik ernaar uit om van start te gaan. De laatste paar dagen had ik tijd om even terug te kijken wat ik allemaal hiervoor heb gedaan. Ik zat in het vliegtuig en keek even terug naar de foto’s en een aantal herinneringen kwamen boven van super harde trainingen op Tenerife. Het hielp me te realiseren wat ik er allemaal voor heb gedaan en gelaten dit jaar. Mijn voorbereiding op deze Giro is optimaal geweest dus nu is het tijd om hiervan te kunnen profiteren!

“De Giro is onze meest zware koers op de kalender en ook de langste.”

2. Het is in ieder geval de grootste meerdaagse vrouwenkoers en ook de grootste koers qua naam. Jullie zullen zeker wel tien dagen alles tot in de puntjes verzorgd krijgen door de organisatie, toch?
De Giro is onze meest zware koers op de kalender en ook de langste. Er zijn echter koersen die beter georganiseerd zijn. Wat dat betreft moet de Giro nog wel wat stappen zetten om het niveau van bijvoorbeeld de Women’s Tour of Boels Ladies Tour te halen. Ik zie wel dat ze stappen maken door bijvoorbeeld nu te zorgen dat de koers live via internet met tv-beelden te volgen is.

Gelukkig zit ik in een goede ploeg die alles wel opvangt waar de Giro organisatie (nog) wat steekjes laat vallen. We hebben als ploeg helaas (nog) niet het budget om een eigen kok mee te nemen, maar ik ben voorbereid qua voeding. Zo heb ik met mijn voedingsdeskundige Marcel Hesseling een voedingsplan voor deze Giro gemaakt, zodat ik precies de juiste voedingsstoffen binnen ga krijgen.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Het plein van de ploegenpresentatie donderdag

3. De roze trui droeg je al; wat maakt dat zo speciaal?
Het is gewoon de leiderstrui van de belangrijkste etappekoers in het jaar. Normaal heb ik niet zoveel met leiderstruien, maar de Roze trui van de Giro vind ik wel de mooiste leiderstrui die er is. Ook misschien omdat ik van Italie houd en het bijzonder is om deze aan te hebben in de koers. ‘Maglia rosa’ hoor je dan overal en de Italianen moedigen je extra aan.

4. Maar nu wil je die roze trui winnen en volgens veel fora en websites ben je de topfavoriet. Dat is toch ook zo?
Ik ben zelf nooit bezig met ‘topfavoriet’ zijn en eigenlijk ben ik ook niet bezig geweest wie mijn concurrenten hier zullen zijn en hoe mijn kansen zouden zijn. Ik probeer me altijd te focussen op wat ik kan beïnvloeden en dat is hier optimaal aan de start verschijnen. Dat is volgens mij gelukt; ik voel me heel fit en uitgerust. Ik heb er heel veel voor gedaan, hard getraind, etappes verkend, met mijn ploeg voorbereid en nu gaan we zien hoe ik ervoor sta!

“Deze Giro wordt het verschil bergop gemaakt, verwacht ik.”

5. Vertel ons eens even de ingrediënten; hoe win je de Giro Rosa?
Ik heb geen idee hoe je de Giro Rosa kan winnen. Ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik weet niet wat de formule is voor mij. Wat ik de afgelopen jaren heb gezien van andere winnaars is dat je een sterk team nodig hebt, extra inspanningen in de voorbereiding moet doen en kennis van het parcours moet hebben. Zeker in de Giro’s waar veel geklommen moet worden, zoals dit jaar (vorig jaar was dat duidelijk minder), moet je over een hoog wattage per kilogram lichaamsgewicht beschikken. Deze Giro wordt het verschil bergop gemaakt, verwacht ik. Ik ben niet de lichtste renster als je kijkt naar de rensters waar ik het tegen op moet nemen, maar kan dit wel compenseren met een hoog vermogen kunnen trappen voor langere tijd.

6. Tien dagen gaat het in ieder geval duren. Als je een beetje van etappe naar etappe kijkt, hoe verwacht je dan dat deze editie zich gaat ontvouwen?
In de ploegentijdrit zullen er al gelijk tijdsverschillen ontstaan, maar deze is maar vijftien kilometer en die kilometers zullen niet doorslaggevend zijn. De eerste etappes zijn nog vlak en zullen meer interessant zijn voor ploegen die een sprinter mee hebben en het zal nog nog niet zo beslissend zijn voor het klassement. Het zijn voor mij wel etappes om extra op te letten en focus te houden. Ik mag namelijk geen tijd verliezen in de hectische sprint finales. Bij de tour hebben ze deze regel opgetrokken tot drie seconden, maar bij ons geldt nog steeds de één seconde regel waarna tijdsverschillen worden geteld op de finish. Ik zag een vlakke finish met zes rotondes in de laatste kilometer. Dat is dus een etappe waar het zaak is om me tussen de sprinters te ‘gooien’.

“In de laatste etappe kan ook nog van alles gebeuren.”

Vanaf de vijfde etappe wordt het lastiger en in etappe zes is aankomst bergop, op een tien kilometer lange klim. De dag erna rijden we de individuele tijdrit, waar we qua hoogtemeters (en vergelijkbare steilte) de Alp d’Huez beklimmen (>1000meter klimmen). Vervolgens hebben we de dag erna een vlakke sprint rit en de negende etappe rijden we de Zoncolan op. Ook de laatste etappe is lastig en daar kan ook nog van alles gebeuren, met een lastige klim in de laatste twintig kilometer. Ofwel; het zwaartepunt bergop ligt deze Giro Rosa in het tweede deel.

(Tekst gaat verder onder de foto)


Over de 29e Giro Rosa

De 29e editie van de Giro Rosa duurt net als voorgaande jaren tien dagen. Daarbij rijdt het peloton 952,3 kilometer. Dan denk je, dat is net iets meer dan 95 kilometer per dag gemiddeld, maar vergis je niet! Er worden namelijk twee tijdritten verreden van rond de 15 kilometer. Die brengen het gemiddelde aantal kilometers dus al snel naar beneden. Daar komt nog eens bij dat de individuele tijdrit flink bergop gaat en er drie bergritten in het parcours zijn opgenomen. Het wordt dus een zware editie!

Voor Annemiek wordt het zeker niet haar eerste deelname aan ’s werelds meest bekende etappewedstrijd voor vrouwen. Sinds 2010 reed ze bijna alle edities. Alleen in 2016, het olympische jaar, ging Annemiek niet van start. De successen in de koers kwamen er vooral vanaf 2014. Dat jaar won ze de proloog, waarna ze de roze trui een dag droeg, en was ze ook de beste in de derde etappe. Die proloogzege herhaalde Annemiek een jaar later en opnieuw droeg ze een dag het roze. Vorig jaar we ze het meest succesvol, met winst in de individuele klimtijdrit, nog een etappezege en een derde plaats in het eindklassement. Ook won ze zowel de puntentrui als de bergtrui in 2017.

Concurrentie is er genoeg voor Annemiek. Hoewel met Anna van der Breggen de winnares van vorig jaar er niet bij is, is die van 2016 er wel; Megan Guarnier (Boels-Dolmans). Ook de nummer twee van vorig jaar, Elisa Longo-Borghini (Wiggle-High5), doet mee. Andere sterke klassementsrensters zijn naar verwachting Annemiek’s ploeggenote Amanda Spratt (vorig jaar vijfde), Katarzyna Niewiadoma (Canyon-Sram), Sabrina Stultiens (Waowdeals), Ashleigh Moolman (Bigla) en Shara Gillow (FDJ). Klik hier voor een overzichtelijke startlijst.

Giro op TV!
Wat maakt deze Giro Rosa nog meer bijzonder? Nou, bijvoorbeeld dat hij iedere dag in Nederland op televisie te zien is, bij Eurosport! Live nog niet, maar wel elke avond met een samenvatting van een uur. Het uitzendschema zie je hieronder. Daaronder ook de profielen van alle etappes. Voor meer informatie over de koers kijk je op GiroRosa.it. Daar zullen ook de uitslagen verschijnen, hoewel die wellicht sneller te vinden zijn via ProCyclingstats. En natuurlijk vind je op deze website alle updates rond de prestaties van Annemiek!

Gepost door: Aschwin Kruders op donderdag 5 juli 2018

3 reacties op “Giro Stories: Let’s race!”

  1. Wil Wijnhout schreef:

    Heel veel succes Annemiek, ik hoop dat je de Giro gaat winnen.

  2. Keimpe bijl schreef:

    Heel veel succes in de giro en wat voor klassement je ook rijdt ik zal met heel veel respect naar je kijken omdat je zoveel voor je sport over hebt

  3. Willem van Asselt schreef:

    Heel veel succes in de mooiste ronde van het jaar. Hoop zo dat je deze editie op de hoogste trede van het podium staat. Je verdient het omdat je een wereld topper bent en wij van de wvede heel trots op je zijn. Volg je met belangstelling de komende 10 dagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwste berichten

zondag 18 oktober 2020

Aanval loont niet in Ronde van Vlaanderen

vrijdag 16 oktober 2020

Trainingen op Sardinië als basis voor de Hoogmis

© Annemiek van Vleuten